Valtakunnallinen ampumaurheilun yläkoululeiritys II. Leirin tärkein päivä. Mitä ovat ominaisuusharjoitukset? Katso video

Valtakunnallinen ampumaurheilun yläkoululeiritys II. Leirin tärkein päivä. Mitä ovat ominaisuusharjoitukset? Katso video

Keskiviikko oli Valtakunnallisen ampumaurheilun yläkoululeirityksen tärkein päivä. Leirillä tehtiin Aleksin johdolla Scatt analyysit sekä Sonjan ja Markon johdolla ammunnan ominaisuusharjoitukset.

Ominaisuusharjoitukset ovat sellaisia harjoitteita, joilla pyritään kehittämään niitä ominaisuuksia, joita lajissa tarvitaan erityisesti. Ampumaurheilussa tasapaino ja keskivartalonhallinta ovat ominaisuuksia, joiden merkitys korostuu. Joissain lajiessa isot lihakset ovat tärkeitä, joissain nopeat jalat. Ammunnassa perustan hyvällä suortiksella tekevät sekä keskivartalon lihaksiston aktiivisuus sekä hyvä tasapaino kyky. Molemmat ovat ominaisuuksia, joita on helppo kehittää.

Erilaisten tasapainoharjoitteiden tekeminen päivittäin parantaa kokonaistasapainoa nopeasti. Esimerkiksi kyky seistä yhdellä jalalla silmät kiinni paranee kahden kuukauden harjoittelulle 30 sekunnista useaan minuuttiin. Leirillä esimerksi Tuuli Saraniemi ja Sonja Myllys kykenivät seisomaan yhdellä jalalla silmät kiinni yli 5min kummallakin jalalla.

Ominaisuusharjoittelilla pyritään myös ärsyttämään tasapainoaistia niin, että harjoitteen jälkeen, kun ammutaan “oikeasta ampumasennosta” tuntuu suoritus erittäin helpolta.

Keskiviikona tehdyssä kahden tunnin harjoituksessa ensimmäinen tunti tehtiin erilaisia tasapainoon liittyviä harjoitteita ja jälkimmäinen tunti keskittyi keskivartalon kehittämiseen.

Tasapainoharjoitteet olivat:

  1. Ammunta ilman kenkiä pehmeän alustan päältä
  2. Tasapainotestit
  3. Ammunta perusasennossa (asennossa)
  4. Ammunta normaalissa ampumasennossa, mutta liipaisu silmät kiinni

Keskivartaloharjoitteet olivat:

  1. Kuntopallon kiinniotto kahdella jalalla
  2. Kuntopallon kiinniotto yhdellä jalalla
  3. Kuntopallon kiinniotto istuen jumppapallon päällä
  4. Kuntopallon vieritus punnerrusasennossa
  5. Kuntopallon kierto vartalon ympäri jalat ilmassa
  6. Kuntopallon kierto jalkojen ympäri (kahdeksikkoa) jalat ilmassa

Katso video:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *