PK & ANK: Näkyvä ratkaisija ja esikuva
Jouko Lehtoranta entinen koripalloilija, mutta managerina hänen leipälajinsa on jalkapallo. Aiemmin hän manageroi Teemu Pukin ohella Perparim Hetemaj’ta.
Kuva: Harri MannonenUrheilu25.12.2019 9:00
Näkyvä ratkaisija ja esikuva
Jouko Lehtoranta ennustaa, että Vuoden urheilijaksi 2019 valitaan “eräs Kotkan poika”.
HARRI MANNONEN
Miltä Kymenlaakson ammatti- ja muu huippu-urheilu näyttää vuoden 2019 lähestyessä loppuaan?
Muun muassa tähän kysymykseen vastaa seuraavassa Jouko Lehtoranta.
Hänellä on pitkä kokemus sekä urheilusta että liike-elämästä. Hän on jalkapalloilija Teemu Pukin manageri, ja tämän vuoden maaliskuuhun asti hän toimi Kymenlaakson kauppakamarin toimitusjohtajana.
Onko sinulla nyt muita manageroitavia kuin Teemu Pukki?
– Ei ole. Haluan hoitaa asiat mahdollisimman hyvin, ja Teemun asioissa on ihan riittävästi tekemistä. Siihen liittyy muutakin kuin sponsorien hankkimista.
– Minulle on tarjottu yleisurheilijaa ja uimaria. Nostan hattua managereille, jotka tekevät töitä yksilöurheilijoiden kanssa. He lähtevät nollasta. Hyvinkin pienistä puroista he käärivät urheilijalle kasaan perustoimeentulon. Se on kovaa duunia.
– Esimerkiksi hiihtäjien verryttelyasut ovat kuin joulukuusia, täynnä pieniä mainoksia.
Miltä Kymenlaakson ammatti- ja muu huippu-urheilu näyttää?
– Kokonaiskuva on hyvä. Miellän asian niin, että Kymenlaaksoa ovat täällä edelleen asuvat ja täältä lähtöisin olevat urheilijat.
– Meillä on kansainvälinen huippu Teemu jalkapallossa, Pulkkasen Tapsa golfissa, Aleksi Leppä on saavuttanut ammunnassa merkittäviä voittoja.
– Uskon, että seuraava kansainvälinen huippu-urheilija on tennispelaaja Oona Orpana. On hieno asia, että hän edustaa edelleen Smash-Kotkaa. Ja Awak Kuierista povaan naisten NBA-pelaajaa.
– Koripalloilija Alexander Madsenissa on potentiaalia kansainvälisen tason kovaksi peluriksi.
– Uskallan ennustaa, että 16. tammikuuta jälkeen voimme pullistella, että olemme ainoa maakunta, josta on kaksi futaria valittu vuoden urhelijaksi: 2001 Sami Hyypiä ja 2019 eräs Kotkan poika.
Millaiset urheilijat kiinnostavat sponsoreita?
– Totta kai pitää olla lajissa kansainvälisesti huipulla ja ratkaisijan roolissa. Jalkapallossa on helpompi myydä maalintekijää kuin loistavaa oikeaa puolustajaa.
– On tärkeää, kuinka paljon henkilö saa näkyvyyttä tv:ssä, lehdissä, sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Teemun Instagram-tilillä on reilut kaksisataatuhatta seuraajaa.
– Henkilön pitää olla esikuva nuorille. On ollut urheilijoita, jotka ovat olleet esillä kohulööppien takia. Ainakin tietyissä piireissä se kääntyy sinua vastaan.
Miten Kymenlaakson huippujoukkueet voisivat kasvattaa katsojamääriään?
– Jalkapallossa voisi hyödyntää kansainvälisen buumin, joka on on syntynyt Huuhkajien myötä. Koripallossa buumia ei pystytty hyödyntämään Susijengin menestyksen jälkeen – lukuun ottamatta Kouvojen finaaleja jäähallissa.
– Tietysti menestys tuo katsojia. KooKoo on siitä hyvä esimerkki.